میلاد خدادادیان؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ مرجان صفاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش جنسیت بر درک محدودیتها و انگیزههای گیمرهای ایرانی در مدل پیوستار روانشناختی (PCM) است. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش گیمرهای زیر ۳۰ سالی هستند که حداقل یک ساعت در هفته بازی میکنند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای فانک (۲۰۰۸) برای تشخیص مراحل مختلف مدل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش جنسیت بر درک محدودیتها و انگیزههای گیمرهای ایرانی در مدل پیوستار روانشناختی (PCM) است. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش گیمرهای زیر ۳۰ سالی هستند که حداقل یک ساعت در هفته بازی میکنند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای فانک (۲۰۰۸) برای تشخیص مراحل مختلف مدل پیوستار روانشناختی، کرافورد (۱۹۹۱) برای تعیین محدودیتهای فراغت و سیانفرون و همکاران (۲۰۱۱) برای سنجش انگیزه بود که پس از بررسی روایی و پایایی در اختیار نمونهها قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی با تأکید بر شاخصهای آماری گرایش به مرکز و پراکندگی استفاده شد. ابتدا سطوح پیوستار روانشناختی برای هر یک از شرکتکنندگان بر اساس نمراتشان شناسایی شد. از آزمون t مستقل برای بررسی تفاوت محدودیتها و انگیزههای گیمرهای زن و مرد در سطوح مختلف PCM استفاده شد. نتایج نشان داد که بین زنان و مردان در درک محدودیتها و انگیزههای گیمرها در مراحل مختلف PCM تفاوت معناداری وجود داشت. بر اساس نتایج میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که جنسیت عامل مهمی در انگیزههای مشارکت و محدودیتهای ادراکشده گیمرهای ایرانی است و هرقدر به سطوح بالاتر پیوستار روانشناختی میرویم میزان تأثیرگذاری جنسیت در انگیزهها و محدودیتها بیشتر خواهد شد و تعداد گیمرهای مرد در مراحل جذب، دلبستگی و وفاداری بیشتر از گیمرهای زن است.
مهدی لطیفی فرد؛ مرجان صفاری؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ محمد بحرانی
چکیده
رسانههای اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در سیاستهای رسانهای رویدادهای ورزشی تبدیل شده است. هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط ویژگیهای محتوا و درگیری کاربران صفحه رسمی المپیک توکیو 2020 است. در این تحقیق 2364 توییت صفحه رسمی کمیته برگزاری بازیهای المپیک 2020 از سال 2014، به همراه تعداد پسند و بازتوییتها استخراج شد. برای کشف موضوع ...
بیشتر
رسانههای اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در سیاستهای رسانهای رویدادهای ورزشی تبدیل شده است. هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط ویژگیهای محتوا و درگیری کاربران صفحه رسمی المپیک توکیو 2020 است. در این تحقیق 2364 توییت صفحه رسمی کمیته برگزاری بازیهای المپیک 2020 از سال 2014، به همراه تعداد پسند و بازتوییتها استخراج شد. برای کشف موضوع توییتها از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد که پنج دسته محتوا شامل اطلاعرسانی، فعالسازی، بازاریابی، شخصیسازی و فرهنگی کشف شد. یافتههای پژوهش نشان داد که درگیری کاربران از نظر پسند و بازتوییت با محتوای فعالسازی و سپس اطلاعرسانی بیشتر است. علاوه بر این، هشتگها به عنوان یکی از ویژگیهای پیام همبستگی قوی با بازتوییت و پسند دارد. برچسبها به عنوان دیگر ویژگی محتوا، همبستگی ضعیفی با بازتوییت دارد. تحقیق حاضر نشان داد که استفاده از فراپیوندها سبب میشود درگیری کاربران با محتوا کاهش یابد. از سوی دیگر، ویژگیهای چندرسانهای محتوا، مانند عکس و ویدئو درگیری کاربران را افزایش میدهد.